Gunstig effect van matige alcoholconsumptie op hart- en vaatziekten opnieuw bevestigd
Twee overzichtsstudies in de British Medical Journal bevestigen de resultaten van eerder uitgevoerde analyses: matige alcoholconsumptie beschermt tegen hart- en vaatziekten. Bij mannen en vrouwen die dagelijks 1 tot 2 glazen alcoholhoudende drank consumeren is het risico op hart- en vaatziekten 14–25% lager dan bij niet-drinkers. Daarbij maakt het geen verschil of er wijn, bier of gedistilleerde drank wordt gedronken: het is de alcohol die het gunstige gezondheidseffect veroorzaakt.
Bronnen:
Ronksley PE e.a. Association of alcohol consumption with selected cardiovascular disease outcomes: a systematic review and meta-analysis. BMJ 2011; 342:d671: doi10.1136/bmj.d671.
Brien SE e.a. Effect of alcohol consumption on biological markers associated with risk of coronary heart disease: systmatic review and meta-analysis of interventional studies. BMJ 2011; 342:d636 : doi:10.1136/bmj.d636.

Nieuws Alertering